דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק הנכים - קשר סיבתי בין השירות לבין בעיות צוואר, גב תחתון וברכיים 

מאת    [ 25/07/2009 ]

מילים במאמר: 1450   [ נצפה 5874 פעמים ]

הקדמה -

מאמר זה הינו אחד מסדרה של עשרות מאמרים שכתבתי, שמטרתם לתת מידע מקצועי לחולים ונפגעים, כיצד לממש את המגיע להם, כצעד חשוב בשיקום ובחזרה לחיים. חלק מהמאמרים דן בפרוצדורות השונות, כיצד לגשת לוועדות רפואיות בביטוח הלאומי, מס הכנסה, משרד הביטחון, קרן הפנסיה, חברת הביטוח. מאמרים אחרים, חשובים אף יותר, מתארים את התהליך האפשרי של חזרה לחיים, מתוך כוחות פנימיים. כיצד להפוך את המצוקה הבריאותית, לנקודת הזדמנות?

הנני רופא ומשפטן. לאחר שחליתי מאד בעצמי; ולאחר שאחד מילדי נפגע קשה בפיגוע התאבדות, כחייל - הבנתי מקרוב את עולמם של החולים והנפגעים. הבנתי עד כמה יש צורך בהקטנת הנזק הכלכלי, שמתלווה תמיד לנזק הבריאותי. עד כמה קשה לחולה להשתקם, כאשר יש לו אי נוחות, או אפילו מצוקה כספית. הבנתי גם עד כמה קשה להתמודד מול הוועדות הרפואיות השונות, המנוכרות ולעיתים אף מזלזלות.  נרתמתי לעניין, שכן כרופא ומשפטן יש לי את כל הכלים הדרושים על מנת להצליח לקבל את מה שמגיע בוועדות הרפואיות. לקבל את מה שמגיע לפי החוק והדין. מה שמגיע כדי לסייע לו להשתקם, או לפחות לא להידרדר. לאחרונה התחלתי לכתוב את הידע שלי ולפרסמו באינטרנט, כשירות עבורך. בנוסף הנני פועל בחברת בר מדיקס - למימוש זכויות רפואיות  הפועלת מתוך הבנת החולה והנפגע, בצורה מקצועית ובגישה מאד אכפתית     http://www.barmedics.co.il

 

צוואר

ע"א 516/95 סויד נ' קצין התגמולים, בבית המשפט המחוזי בחיפה, פורסם בתקדין- מחוזי כרך 96 (2) תשנ"ו- תשנ"ז- 1996.

המערער שירת שירות חובה בצה"ל והתגייס לאחר מכן לשירות בתי הסוהר. המערער התלונן על כאבים באזור הצוואר עם הקרנה לכתף ימין. ראוי לציין כי במהלך שירותו בכלא כפר יונה נפל ממגדל שמירה.

בית המשפט המחוזי פסק כי המערער לא הצליח להוכיח כי נכותו, שהתגלתה ואובחנה במהלך השירות נגרמה בעקבות תנאי השירות. הגורם לתאונה נעוץ בהתפתחות ניוונית ואין בעובדה שתוצאות המצב הרדום הופיעו לראשונה בתקופת השירות, כדי לקבוע שבאו עקב השירות.

 

ספונדילוליזיס-

המערער התגייס לצבא עם פרופיל רפואי 97 כאשר קיים בגופו פגם מולד בחוליות הגב. במהלך שירותו הצבאי בקומנדו הימי הוא החל לסבול מאבים בגבו.

בית המשפט קבע כי קיומו של פגם מולד, שאין בו כל תוצאות מגבילות לגבי כושר התפקוד, כמוהו כמחלה רדומה ואין זה מעלה או מוריד אם ניתן היה לראות את דבר המחלה או הפגם כבר לפני גיוסו של המערער. גם אם מחלה ניתנת לגילוי לפני השירות, היא אינה בגדר מחלה לענין החוק, אלא כאשר היא יוצאת מן הכוח אל הפועל.

אם התפרצות המחלה היא תוצאה של תנאי השירות ולא התפתחות טבעית על פני מישור הזמן, יש לקבוע שהמחלה עצמה, נגרמה על ידי השירות.

 

כאבי גב תחתון-

ניתן להכיר בכאבי גב כנובעים מהשירות במידה והתובע יוכיח כי כאבים אלה נובעים מהרמת משאות כבדים בעת השירות או במידה ויצליח להצביע על אירוע חריג אחר, שכתוצאה ממנו סבל באופן מיידי או בסמוך אליו מכאבי גב תחתון.

טראומה חוזרת, כמו נסיעה רבה  בדרכים משובשות, גם היא הוכרה כגורם שהינו עקב ותוך כדי השירות.

 

בקע דיסקאלי-

ע"א 276/95 אשר נ' קצין התגמולים, בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, פורסם בתקדין מחוזי, כרך 96(3) תשנ"ו- תשנ"ז- 1996

קצין התגמולים דחה את תביעת המערער להכיר בו כנכה עקב בקע דיסקאלי.

בית המשפט המחוזי קבע כי מבחינה עובדתית, לא הוכיח המערער כי במהלך שירותו הרים משאות כבדים אשר היו עלולים לגרום לבקע. גם המומחה מטעם התובע הסתמך על דבריו בלבד.על כן, סביר להניח כי הבקע הינו תוצאה של תהליך ניווני.

 

מחלת בכטרב   Bechterew's Disease

Ankilosing Spondylitis (AS)

זוהי מעין דלקת של עצמות השדרה. פוגעת במיוחד בצעירים זכרים. כתוצאה נוצרת דלקת מפרקים סקרואיליאקים בינחולייתיים לאורך עמוד שדרה, ומתבטאת בכאב ועד נוקשות מלאה של עמוד שדרה ובית חזה. יש הגורסים כי המחלה גנטית ויתכן כי מאמץ פיזי רב במשך זמן עלול להביא להחמרתה.

תיאור קליני: התקשות הולכת וגוברת של חיבורי עצמות בשלד במיוחד חוליות עמוד שדרה, עד שקשה וכואב להזיז את האיברים. התקשות בית החזה מקשה בסוף נשימה.

סיבוכים: גנטית – נוכחות גן שנקרא HLA B27  ב- 30% מהמקרים.

אבחנה: קלינית + נוכחות HLA B27 

טיפול: טיפול משולב של נוגדי כאב. נוגדי דלקת והתעמלות. רצוי להימנע מנריקוטיקה וסטרואידים.

שכיחות: זכרים פי 3 מנשים. גיל ממוצע 28.

בר"ע 816/96 וילג'אני נ' קצין התגמולים, דינים עליון, כרך מ"ד, 18

המבקש לקה בעת שירותו הצבאי במחלת בכטרב בעקבות חבלה. תביעתו לקצין התגמולים נדחתה. ערעורו לוועדה הרפואית לערעורים ולבית המשפט המחוזי נדחה בנימוק שלא הצליח להוכיח קשר סיבתי בין החבלה במהלך השירות הצבאי לבין התפרצות המחלה.

בית המשפט העליון אימץ את החלטת בית המשפט המחוזי והשלום בשבתו כוועדת ערעורים על קצין התגמולים וקבע כי אין ביכולתה של חבלה לגרום למחלה עצמה אלא רק להחמרתה או חשיפתה לאחר שקוננה במערער קודם לכן באופן סמוי. על יסוד האמור נפסק כי המערער לא עמד בנטל ההוכחה ולא הוכיח את הקשר הסיבתי בין החבלה שאירעה במהלך השירות לבין המחלה שהתפרצה לאחר מכן.

 

ברכיים

ע"א 4494/96 מייצלר נ' קצין התגמולים, מחוזי חיפה

המערערת טוענת כי במהלך שירותה הצבאי ועקב שירותה הצבאי נפגעה בברכיה. המערערת עברה טירונות ולאחריה הוצבה לקורס מדריכי נוער. מדובר בקורס קשה, שהתקיים בתנאי שטח קשים, וכלל נשיאת משאות, ריצות ומסעות.

לאחר מכן הועברה לשרת כמש"קית קליעה, ושירתה כמנהלת מטווח.

מטעם המערערת הוגשה חוות דעת רפואית אשר מצא כי בשעת לחץ ותנועה על הברך קיים ממצא פתולוגי בברך. לדעתו, לו היו בודקים את התובעת בטרם גיוסה, היו מוצאים כי יש לה פיקה חופשית, היו מונעים ממנה מאמץ יתר של הברכיים ומצבה לא היה מחמיר. על כן, קיים קשר סיבתי בין שירותה הצבאי לתלונותיה.

מטעם קצין התגמולים הוגשה חוות דעת לפיה נתגלה אצל המערערת חוסר יציבות במפרקים שבין הפיקה ועצם הירך ללא כל קשר לשירות. התובעת הוצבה בתפקידים שכמעט ואינם דורשים מאמץ פיזי.

השאלה השנויה במחלוקת הייתה האם הכאבים בברכיים שנגרמו כתוצאה ממאמץ היתר במהלך השירות היו נגרמים גם בלי השירות הצבאי.

בית המשפט החליט כי אין כל ראיה כי הפגיעה והכאבים היו פורצים אלמלא המאמץ הכרוך בשירות והועבדה שהייתה לה פיקה חופשית אינה שוללת את הקשר הסיבתי.

עודד שראל - רופא, פיזיולוג ומשפטן.
משמש כמנהל רפואי בחברת
בר מדיקס - החברה הראשונה למימוש זכויות רפואיות
המסייעת לחולים ונפגעים לקבל מה את מה שמגיע להם בוועדות הרפואיות - ביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הביטחון (קצין התגמולים), קרן הפנסיה, חברת הביטוח.
בר מדיקס מסייעת בהצלחה מרובה בהליכים לקביעת זכאות כספית, כתוצאה מהבעיה הרפואית - כושר עבודה, נכות רפואית, נכות תפקודית, נכות כללית, שירותים מיוחדים, תקנה 15, נכות מעבודה, מחלת מקצוע, נפגעי איבה, ניידות, פנסיית נכות, פנסיה מוקדמת, מחלות קשות, פגיעה בשירות ביטחון, החמרת מצב, נכות נובעת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב